Lekker ravotten op het schoolplein: kinderen die daarvoor de ruimte krijgen, staan sterker in hun schoenen. Ze kunnen beter conflicten oplossen en herkennen emoties van hun speelmaatjes beter. ,,Kinderen moeten veel meer tijd krijgen om vrij buiten te spelen.” Zo luidt de conclusie van een onderzoek van universiteiten uit Leiden en Lissabon. “Ze moeten op school meer leren en na schooltijd worden ze naar allerlei clubs gebracht, terwijl kinderen zich juist ontwikkelen door zelf te spelen” verklaart onderzoeker Carolien Rieffe van de Universiteit Leiden. Tijdens het buitenspelen leren kinderen communiceren met leeftijdgenootjes en onderlinge problemen op te lossen. Gelukkig staan de meeste schoolpleinen op dit moment vol met houten speeltoestellen en ruimte voor leuke activiteiten als voetbal, of simpele spelletjes afgebeeld op tegels. Zodra de kinderen thuis komen van school word er echter vaak een mobieltje, tablet of andere spelcomputer bij gepakt. Aan de ene kant komt dit voort uit de digitale generatie, aan de andere kan door het gemakzucht van ouders. Kinderen geboren vanaf 1995 weten niet beter dan dat internet bestaat. Deze generatie groeit op in een digitale wereld en vinden het normaal om altijd en overal online te zijn. De creativiteit uit deze generatie wordt door de digitale wereld opgezogen, en dit begint op steeds jongere leeftijd. De houten speeltoestellen in het plaatselijke speeltuintje staan er verlaten bij en worden alleen nog gebruikt als hangspot voor jongeren in de avonduren. Dit kan toch niet? De kinderen van nu zijn de arbeiders van de toekomst, en creativiteit is het belangrijkste in de wereld. Om creativiteit te behouden is het van uiterst belang dat kinderen de beweging krijgen die ze nodig hebben, zelfs een simpele tuin schommel zou hier al voor kunnen zorgen. Het gevoel van gewichtloosheid in de lucht is een prachtig gevoel wat kinderen in plaats van die tablet uren zoet kan houden. |
http://www.buitenspeelgoed.nl/ |