|
Een warmtepomp is een soort variatie op een klassieke verwarming. Deze werd uitgevonden om zuiniger ruimte te verwarmen. De ontwikkeling van de warmtepomp kwam lastig op gang omdat men aan het begin niet overtuigd was. Toen was stoken nog de standaard. Tegenwoordig worden warmtepompen vooral in de bouw gebruikt maar worden ze ook steeds normaler om in huis te hebben. Ze hebben en vrij hoog rendement, dat wil zeggen, er gaat weinig energie verloren bij het opwarmen via een warmtepomp. Een warmtepomp werkt in drie cycli die we hier onder kort uit zullen leggen.
De eerste cyclusDe eerste cyclus bestaat uit het opvangen van lucht met een omgekeerde ventilator. Deze zuigt lucht in. Lucht bevat namelijk, zelfs als het koud is, thermische energie die aan de lucht onttrokken kan worden. Daar bestaat de eerste cyclus dan ook grotendeels uit. De lucht loopt door een vorstvrije vloeistof heen. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht. De vloeistof verdampt dan en neemt de warmte met zich mee. Dan komt de inmiddels iets warmere damp aan bij de tweede cyclus.
De tweede cyclusIn de tweede cyclus wordt de iets warmere damp, die trouwens nog niet warm genoeg is om een huis te verwarmen, doorgestuurd naar een compressor. De compressor verhoogt de druk van de damp, waardoor de temperatuur een stuk hoger komt te liggen. Dit kan je vergelijken met een fietspomp. Als je een duim tegen de fietspomp houdt en dan pompt merk je dat je duim warmt wordt. De temperatuur van de damp is nu door de compressor warm genoeg om de ruimte te verwarmen. Dat is de derde cyclus. De derde cyclusDe derde cyclus gebruikt de warmte van de damp. De warmte van de damp wordt, vaak via straling, afgegeven aan de te verwarmen ruimte. Nadat de koelvloeistof zijn warmte heeft afgegeven is hij nog steeds te warm om direct weer warmte op te nemen. De vloeistof moet nu weer verkoeld worden. Dit gebeurt in een zogeheten expansievat. Het expansievat verlaagd de druk van de koelvloeistof waardoor het kouder wordt, koud genoeg om weer warmte op te nemen. Zo is de cyclus compleet en kan hij weer opnieuw beginnen.
|
Veelgestelde vragen
Hoe werkt een warmtepomp precies?▼
Een warmtepomp werkt in drie cycli: eerst wordt warmte uit de lucht onttrokken via een vorstvrije vloeistof, daarna wordt deze damp in een compressor onder druk gezet zodat deze warm genoeg wordt, en ten slotte wordt deze warmte afgegeven aan uw ruimte.
Wat is het rendement van een warmtepomp?▼
Warmtepompen hebben een vrij hoog rendement, wat betekent dat er weinig energie verloren gaat bij het opwarmen. Ze zijn daarom veel zuiniger dan klassieke verwarmingssystemen zoals stoken.
Kan een warmtepomp ook in koude omstandigheden warmte onttrekken?▼
Ja, zelfs als het koud is bevat lucht thermische energie die door de warmtepomp onttrokken kan worden. Deze energie wordt vervolgens via de compressor verhoogd tot bruikbare warmte.
Wat doet een expansievat in een warmtepomp?▼
Het expansievat verlaagt de druk van de koelvloeistof waardoor deze kouder wordt. Dit is noodzakelijk zodat de vloeistof weer warmte kan opnemen en de cyclus opnieuw kan beginnen.
Waar worden warmtepompen meestal gebruikt?▼
Warmtepompen worden vooral in de bouw gebruikt, maar worden steeds normaler als huisinstallatie. Ze zijn een zuiniger alternatief voor klassieke verwarmingssystemen.