Het communiceren met klanten kan op een aantal manieren, de vraag die je aan jezelf moet stellen is dan ook hoe je naar de klanten toe communiceert. Al snel denk je bij het communiceren aan de e-mail en telefonisch contact, maar ook het persoonlijk contact. Bij persoonlijk contact moet je denken aan de afspraken en het bezoeken van klanten. De genoemde mogelijkheden zijn in het dagelijkse leven belangrijk, toch is een andere manier belangrijker. We bedoelen hiermee dat de hoofdcommunicatie de producten zelf zijn, de marketing en verpakking. De uitstraling en uiterlijk van een product of dienst. Als hier niet de juiste aandacht wordt gegeven zullen de klanten het minder snel kopen met als gevolg dat je niet het uiterste uit de doelgroep haalt. Bij het toepassen van een aantrekkelijke verpakking wekt het bedrijf bij de klant vertrouwen op. Een product dat een kleur heeft met productinformatie en een win-actie zal het product sneller gekocht worden dan met een kleurloze kartonnen verpakking. In het verleden werd eerst een product of bedrijf opgericht en pas daarna het uiterlijk maar in de huidige tijd wordt eerst het ontwerp bedacht voordat het uit wordt gebracht om een positieve aandacht te trekken. Denk hierbij aan de huisstijl, logo en website.

Als eenmaal het ontwerp van een product is bepaalt kan het product en de verpakking gemaakt worden. Bij ieder product is het belangrijk dat op de verpakking een barcode zit, om dit werkelijkheid te maken moet een printer de barcode printen. Indien het product een houdbaarheidsproduct is moet er een THT printer aanwezig zijn om de houdbaarheidsdatum om de verpakking te kunnen printen. Het is voor een bedrijf een vereiste om naar de klant alle informatie door te spelen, ook over het product dat wordt verkocht. Als een product op de markt gebracht moet worden, moet er goed nagedacht worden wat je met het product uit wilt stralen.

http://www.kba-metronic.com/nl/